חדש בסטאדיס! חוגי העשרה בספרדית לדוברי מתמטיקה. לחצו כאן
חזור

שאלות למבחן

יש לי כמה שאלות על IS-LM במשק פתוח ועל כסף.
 
השאלות IS-LM הן על דוח מקורות ושימושים על היווי הון שניהם במשק פתוח.
 
בתרגיל 1 בסטאדיס בפרק של רצועת ניוד אתה מראה דוח מקורות ושימושים ומוכיח בו בשלילה שעודף הייצוא חייב לעלות כאשר התוצר עולה וההוצאה הממשלתית והשקעה קבועות עקב נטייה שולית לצרוך.
בנושא של השקעה הדגשת ש-I זה ההשקעה של המשק ועמודת ההשקעה בדוח היווי הון היא ההשקעה במשק. במצגת של אורי בשקופיות 2 ו-7 כשהוא מתאים את מודל IS-LM למשק פתוח הוא עושה את ההפרדה הבאה:
ביקוש לתצרוכת מקומית - Cd
ביקוש לתצרוכת מיובבאת - Cm
ביקוש להשקעה של הון שמיוצר במשק - Id
ביקוש להשקעה של הון שמיוצר מחוץ למשק - Im (מצרף את המצגת של אורי)
 
השאלה שלי היא מה בסוף יש לי בדוח מקורות ושימושים כשאני רושם C בצד של השימושים? האם C שבצד שמאל במקורות ושימושים זה בעצם Cd "צריכה של מוצרים שיוצרו במשק" והחלק שמיובא הוא מגולם בתוך NX. אם הוא לא בתוך NX אז איפה החלק של מוצרים שיוצרו בחול ונצרכו בארץ?
הסיבה שהתעקבתי על זה היא שאני רוצה להבין האם לצורך פתרון תרגילים נכון לרשום NX=EX-Cm-Id? נגיד ספציפית בתרגיל 1 בפרק של הרצועת ניוד: אם נסמן ש-Y עולה, אז בגלל הנטיה שולית לצרוך אז C עולה בצד המקורות (שזה בעצם Cd) ו-Cm עולה בצד השימושים אבל בגלל שהוא במינוס בתוך NX אז EX חייב לעלות ביותר כדי שהמאזן יהיה מאוזן ולכן NX חייב לגדול. 
 
שורה תחתונה כשאני רושם I או C תמים בדוח מקורות ושימושים אני מתכוון אך ורק לצריכה של מוצרים של המשק ולהשקעה של הון שיוצר במשק שזה Cd ו-Id וההשקעה והצריכה המיובאים הם בעצם מגולמים בתוך NX? 
 
שאלה נוספת היא על דוח היווי הון שמשהו שם מבלבל אותי מבחינת באיזה צד הגיוני לשים את CF. הצד הימני של חסכון זה במשק פתוח כלל החסכונות שזמינים למשק והצד השמאלי זה כלל ההשקעה במשק. לדוגמא כאשר I<I* אז זורם הון למשק ואם זה נכנס בצד של החיסכון זה אומר שההשקעה חייבת לעלות בצד השני אבל איך זה יכול להיות הרי ריבית גבוהה אמורה לגרום לפחות השקעה? האם אפשר להסתכל על CF כהשקעה של המשק בחו"ל ואז הוא יהיה בצד ההשקעה לצד השקעה במשק וככה CF ו-I ביחד יהיו ההשקעה של כל המשק?
 
ועוד כמה שאלות בנוגע לכסף, LL-GG וכד:
 
א. האם יש הבדל מהותי בין הדרדרות להיפר אינפלציה ע"י התבדרות משמאל לנקודה לא יציבה לבין התנתקות של GG מ-LL? למה בעצם כאשר LL וGG לא נפגשות אז מדרדרים להיפר אינפלציה.
 
ב. מבחינת המשוואה הבסיסית של תורת הכמות של הכסף משהו לא מסתדר לי. עבור MV=PY ניתן לומר ש-PY זה הביקוש לכסף וש-MV זזה היצע הכסף. כשאומרים שהשינוי ב-M שווה לשינוי ב-P ובו-Y משהו לא הגיוני לי, הרי צד שמאל מייצג את היצע הכסף וצד ימין מייצג את הביקוש לכסף. למה בעצם שהשינוי ב-Y ישפיע על היצע הכסף? הסיבה שנזכרתי בזה היא שכל הזמן במדיניות מונטרית אנחנו מניחים שהשינוי בכמות הכסף שווה לשינוי באינפלציה ועוד השינוי בצמיחה.

תגובות

היי יונתן,

מה שרשום בדו"ח מקורות ושימושים זה C+I+G+NX 

C כולל בתוכו את כל התצרוכת הפרטית, בין אם היא יוצרה במשק או יובאה. 


כלומר, את C אתה יכול לפצל ל- C=Cd+Cm
ב-NX יש לך את סך הייצוא פחות סך הייבוא.
אבל מרפרוף במצגת ששלחת זה נראה שאורי חילק את זה בעיקר כדי לדבר על מדדי מחירים וזה לא עניין מהותי בשביל לפתור שאלות על IS-LM

לגבי שאלתך השנייה - CF לא מופיע בדו"ח היווי הון. המשתנים בדו"ח היווי הון ברורים: בצד ימין חיסכון של משק, בצד שמאל השקעה של המשק. אל תשנה את זה על דעת עצמך. תיצמד להגדרות שלמדת שנה שעברה.

לגבי שאלתך השלישית, לא כל כך הבנתי אותה. 

לגבי שאלתך האחרונה - היצע הכסף זה לא VM אלא M. שוב, תיצמד להגדרות שלמדת שנה שעברה אחרת אתה יוצר אצלך בלבול :)