חדש בסטאדיס! חוגי העשרה בספרדית לדוברי מתמטיקה. לחצו כאן
חזור

שוק גומרי הייצור


  1.      משק פתוח קטן מייצר ביעילות ובתנאי תחרות משוכללת שני מוצרים, X ו-Y.  מוצר X מיוצר באמצעות עובדים וקרקע ואילו מוצר Y מיוצר באמצעות עובדים והון.  הנח כי במשק זה הכמות הנצרכת של X מסופקת על ידי יצור מקומי וייבוא וכי חלק מהכמות המיוצרת של Y מיוצאת לחו"ל.  כעת הממשלה מטילה מכס על ייבוא מוצר X.  כתוצאה מכך:


א.  שכר העובדים יעלה במונחי שני המוצרים.


ב.   רווחי בעלי הקרקעות ירדו במונחי שני המוצרים.


ג.    רווחי בעלי הקרקעות יעלו במונחי מוצר X וירדו במונחי מוצר Y.


ד.   רווחי בעלי ההון ירדו במונחי שני המוצרים.


ה.  שכר העובדים יעלה במונחי מוצר X וירד במונחי מוצר Y.


הבנתי שהשוק המקומי ייצר יותר x. אבל לא הצלחתי להבין מה מתרחש בשוק גומרי הייצור של x - איזור עקומות משתנות ומדוע.


 


תודה!

תגובות

היי אליהו,


צפה בשיעור "שוק גורמי הייצור" ובאופן ספציפי בארבעת השאלות האחרונות. הן דומות לשאלה שרשמת וגם משחקות על אותו עיקרון. בשאלה ששלחת מחיר הייבוא של X עולה אז ספציפית תסתכל על שאלה 10 שבה מחיר Y העולמי יורד (אותו עיקרון אבל הפוך). 

תודה!

שאלה בנוגע לשאלות האחרונות בשוק גומרי הייצור. מדוע בפתרון את מתעלם משוק המוצר ומתייחס רק לשוק גומרי הייצור. לאחר השינויים בשוק גורם הייצור לא נכון לבדוק מה קורה להיצע במוצר (לפי הנוסחא ש mc=w/mpl)? אם הבנתי נכון מהפתרון אתה מתייחס למחיר המוצר כמשתנה אקסוגני שאינו משתנה אלא אם כן נתון שינוי בשוק המוצר מלכתכילה. אשמח לדיוק בעניין!

היי אליהו,


מכיוון ששוק המוצר הוא שוק פתוח, המחיר בשיווי משקל תמיד שווה למחיר העולמי. לכן, לא משנה מה יקרה להיצע או לביקוש המקומיים, המחיר בשוק המוצר לא ישתנה.