חדש בסטאדיס! חוגי העשרה בספרדית לדוברי מתמטיקה. לחצו כאן
חזור

גמישות

שלום, עלו לי מספר שאלות בקשר לביקוש. אשמח להסבר...


1. האם שינוי בגמישות הביקוש ביחס למחיר המוצר גורמת לתזוזה על עקומת הביקוש או תזוזה של עקומת הביקוש?


2. האם שינוי בגמישות הביקוש ביחס להכנסה\גמישות צולבת גורמת לתזוזה על עקומת הביקוש או של עקומת הביקוש? 


3. בהנחה ששינוי בגמישות המוצר ביחס למחיר גורמת לתזוזה על עקומת הביקוש- האם אפשר להתייחס לגמישות הזו כאל כלי נוסף למציאת מחיר\כמות מוצר כמו שיפוע רק שמדובר מאחוזי שינוי ולא בכמויות שהשתנו?


4. נניח ונתונה לי פונקציית ביקוש P*X=100, גמישות הביקוש כאן יחידתית לאורך כל העקומה, אך כאשר אני רוצה למצוא את הכמות במדוייקת של ה-X או ה-P לאחר שינוי מסויים הרי שלא תצא לי תוצאה מדוייקת (בגלל שהשיפוע לא ליניארי). לכן במקרה כזה, מה המשמעות לכך שהגמישות יחידתית לאורך כל העקומה ומאיפה ניתן להסיק שההוצאות תמיד קבועות במקרה הזה. 


פתרנו במרתון של העברית תרגיל עם פונקציית ביקוש דומה ובתרגיל הזה העלות של מוצר X עלתה ב-30%, כאן נובע כביכול שאחוז השינוי במוצר X התשנה ב -30% (מינוס) אבל אם נכפיל את X ב-0.7 לא נגיע באמת לכמות הנכונה של X. אז מה המשמעות של השינוי הזה? 


תודה רבה!

תגובות

היי ערן,

1) גמישות הביקוש נגזרת מעקומת הביקוש, לא להיפך. לכן, השאלה איך שינוי בגמישות משפיע על עקומת הביקוש לא רלוונטית. אם כבר השאלה הנכונה היא איך שינוי בעקומת הביקוש יכול להשפיע על גמישות הביקוש.

2) אותה תשובה כמו 1.

3) מכיוון שהמכפלה כאן היא 100, זה אומר שהוצאות הצרכנים שוות ל-100. אם נתון לך ה-P החדש, אתה לא צריך להשתמש בגמישות או בשיפוע כדי לחשב את ה-X החדש. אתה פשוט יכול להציב בפונקציה.

4) שאלה טובה. הפער נובע מהעובדה שגמישות היא תכונה נקודתית. כלומר, היא נכונה לשינויים מאוד "קטנים". רוצה לומר - אם הגמישות היא יחידתית, אז על כל אפסילון שינוי במחיר, נקבל אפסילון שינוי בכמות (אפסילון קטן כרצונך). כאשר מדובר בשינויים "גדולים" (לדוגמא 30%), הגמישות היא לא אינטואיטיבית ושימוש בה ייתן תוצאה מקורבת בלבד.
ספציפית בדוגמא שנתת, אם המחיר מוכפל פי 1.3 אזי הכמות קטנה פי 1.3, כלומר מחולקת פי 1.3, ולא מוכפלת פי 0.7. מקווה שירדת לסוף דעתי.