חדש בסטאדיס! חוגי העשרה בספרדית לדוברי מתמטיקה. לחצו כאן
חזור

כמה שאלות

1. יש לי בלבול כל הזמן עם משק שמייצר 2 מוצרים. במשק תחרותי השכר קבוע, אבל ערך התפוקה השולית ב2 המוצרים לא אותו דבר נכון? וגם התפוקה השולית במוצר מסוים לא קבועה, כי נניח העובד האחרון בתפוזים מייצר 3 תפוזים והאחרון בתפוחים 6 תפוחים. אז מבחינת הגדרות מה שווה? שכר ותפוקה שולית? והתפוקה השולי במונחי המוצרים והערך שלה שונה נכון?


 


2.  נניח ועלה השכר במשק מסוים, יעברו עובדים. זה יוריד את התפוקה השולית, איך אפשר לדעת שבסופו של דבר השכר לא יתאזן אם התפוקה השולית תרד מספיק.


 


3. שאלה נוספת, כאשר יש שאלות עם מחיר מינימום שרוצה לקבוע הממשלה. ושואלים מה עדיף מבחינתה, לקנות עודפי היצע או לתת סובסידיה, יש איזשהם כללים בנוגע לזה? קשר לגמישות? או תשובה אחת נכונה תמיד?

תגובות

יכול להיות שזה לא כ"כ ברור. אבל השאלה הראשונה היא מה שווה במשק שמייצר 2 מוצרים מלבד השכר? והתפוקה השולית של עבודה. האם גם התפוקה השולית באיקס והתפוקה השולית בוואי צריכות להיות שוות? ומה לגבי ערך התפוקות השוליות?


 


תודה

היי בוריס,

לגבי השאלה הראשונה:
מה שחייב להיות שווה בין שני שווקים זה ערך התפוקה השולית - VMP ולא התפוקה השולית MP.
כי בכל שוק מתקיים ש- VMP=W, כלומר:
VMPx=W ו- VMPy=W ולכן מתקיים VMPx=VMPy.

לגבי השאלה השנייה:
לא הבנתי אותה כל כך. עלייה בשכר היא התוצאה - לא הסיבה. מה גרם לעלייה בשכר?

לגבי השאלה השלישית:
הממשלה תמיד תעדיף את האופציה שבה ההוצאות שלה נמוכות יותר. כמובן שזה קשור לגמישות [הכל קשור לגמישות! :)]. בכל מקרה אתה תצטרך לחשב איפה ההוצאות גדולות יותר.