חדש בסטאדיס! חוגי העשרה בספרדית לדוברי מתמטיקה. לחצו כאן
חזור

תורת המחירים א', תורת היצרן

שלום לכם,


קודם כל, תודה רבה על המענה המהיר! 


ברשותכם, יש לי מספר שאלות בנוגע לתורת היצרן (ותודה מראש!):


1. תורת היצרן, מקסום רווח בטווח הקצר: באופן כללי, SMC אמור "לעלות" מהר יותר מ – MC, או שאני טועה?  


2. תורת היצרן, מקסום רווח בטווח הקצר: אם P=Min(AC), אז הרווח שווה לאפס בטווח הארוך ("נקודת האיזון של הטווח הארוך), ואם P=Min(SAC), אז הרווח שווה לאפס בטווח הקצר ("נקודת האיזון של הטווח הקצר")?


3. תורת היצרן, מקסום רווח בטווח הקצר: SMC חותך את AVC בנקודת המינימום שלה?


4. תורת היצרן, מקסום רווח בטווח הקצר: אז בניגוד למה שלמדנו במיקרו, כאן ל – SAC אין את אותה ה"חשיבות" שהייתה לה בעבר? כלומר, לא ניתן להתייחס אליה בטווח הארוך (ועלינו להתייחס ל-AC במקום)?


5. הקשר בין תשואה לגודל לבין עלייה \ ירידה של העלות הכוללת הממוצעת הוא רק עבור הטווח הארוך, נכון? כלומר, אי אפשר להסיק מתק"ל \ תע"ל \ תי"ל על עלייה או ירידה של SAC או SAVC בטווח הקצר. אני טועה?


6. תורת היצרן, שיווי משקל של הטווח הארוך מאוד: (תחילת הסרטון) האם תמיד שיווי המשקל של הטווח הארוך הוא במחיר נמוך יותר משיווי המשקל של הטווח הקצר? אם כן, האם הדבר נובע מכך ש – Min(AC) קטן או שווה ל – Min(SAC)?


7. אם בטווח הארוך תנאי סדר שלישי הוא ש – P>AC, כלומר הרווח גדול או שווה ל – 0, איך זה יכול להיות שבטווח הארוך פירמות יכולות להפסיד? אם שיווי המשקל בין ההיצע המצרפי בטווח הארוך לביקוש המצרפי בטווח הארוך יניב מחיר P שהוא נמוך מה – AC של כל פירמה בנפרד, אף אחת מהפירמות לא תרצה לייצר, לא? אז איך זה אפשרי שבטווח הארוך P יהיה נמוך מה – AC של כל פירמה בנפרד?


8. תורת היצרן, שיווי משקל של הטווח הארוך מאוד: בעלויות עולות, לאחר גידול בביקוש המצרפי העלית את MC ואת AC כך שבנקודת המפגש ביניהן בשיווי משקל החדש הכמות של פירמה בודדת ירדה. האם הכמות יכלה גם לגדול? ובאופן כללי, אילו גדלים (q**, Q**, N**) חייבים לגדול או לקטון ואילו גדלים לא ניתן לדעת בהכרח?


9. תורת היצרן: יש חשיבות מסוימת לנקודת החיתוך בין MC ו – SMC? שם אני יודע ש – K שווה ל – K0?


תודה רבה! 


דניאל 

תגובות

ושאלה אחרונה: 


10. מדוע בטווח הקצר והארוך עסקנו בפתרון בעיית היצרן של פירמה בודדת, אך בטווח הארוך מאוד עסקנו בפתרון של כל המשק?


אני מנסה לנסח שלבי פעולה אם אדרש למצוא את שיווי המשקל המצרפי (ולא את הכמות המיוצרת של הפירמה הבודדת) בטווח הקצר או בטווח הארוך. האם במקרה כזה אצטרך (כתלות בטווח) להשוות את הביקוש המצרפי לסיגמה SMC (ההיצע המצרפי של הטווח הקצר) או לסיגמה MC (ההיצע המצרפי של הטווח הארוך), או שאדרש לפעול באופן אחר? 


שוב תודה!

היי דניאל!

להלן התשובות:

1) SMC עולה בקצב מהיר יותר מ-MC רק החל מהנקודה שבה כמות ההון המנוצלת בטווח הארוך שווה לכמות ההון הקבועה בטווח הקצר. אחרת זה לאו דווקא מתקיים.

2) אם P=AC אז הרווח בטווח הארוך הוא 0 (לאו דווקא מינימום AC) ועל אותו עיקרון אם P=SAC הרווח בטווח הקצר הוא אפס. במבנה עלויות קלאסי (MC יורד ואז עולה) זה מתקבל גם במינימום AC ובמינימום SAC אבל אף אחד לא מבטיח שיהיה מבנה עלויות קלאסי במבחן.

3) אם SMC יורד ואז עולה - כן. יכולים לתת לך פונקצייה שזה נראה אחרת.

4) נכון. מה שלמדנו במיקרו היה שקר מוחלט :)

5) נכון

6) לאו דווקא. יכול להיות שבטווח הקצר הפירמות מפסידות ולכן בטווח הארוך פירמות יצאו מן השוק --> המחיר בשיווי משקל בטווח הארוך יהיה גבוה מהמחיר בשיווי משקל בטווח הקצר.

7) אתה צריך להפריד בין "מקסום רווח של פירמה בודדת" לבין שיווי משקל.
מנקודת מבטה של פירמה בודדת: היא תייצר בטווח הארוך רק אם P גדול או שווה ל-AC. זה תנאי סדר שלישי למקסום רווח של פירמה בודדת.
לעומת זאת, בשיווי משקל ענפי בטווח הארוך P=AC ואז כל פירמה אדישה אם לייצר בטווח הארוך או לא.

8) לאחר העלייה ב-AC וב-MC, נקודת החיתוך היא לאו דווקא בכמות (q) קטנה יותר. יכול להיות שזאת תהיה אותה כמות ואפילו כמות גדולה יותר. לכן אני לא יודע מה יקרה ל-q בטווח הארוך. אני כן יודע ש-Q (מצרפי) ו-P יעלו. 

9) אכן. הנקודה שבה MC=SMC זאת אותה נקודה שבה K בטווח ארוך שווה ל-Ko בטווח קצר.

10) לא בטוח שהבנתי את השאלה אבל אנסה לתת לך כללים מנחים:
פתרון בעיית הפירמה (הבודדת) בטווח הקצר נותן לך את עקומת ההיצע בטווח קצר (SMC) של הפירמה. במידה ותרצה למצוא שיווי משקל בטווח הקצר, עליך ליצור היצע מצרפי של טווח קצר (סכימה אופקית של כל עקומות SMC) ולהשוות את זה לביקוש המצרפי. יש לשים לב שאין תחומים בהיצע המצרפי (אסף רום אוהב תחומים).

פתרון בעיית הפירמה (הבודדת) בטווח הארוך נותן לך את פונקציית העלות (C) של הטווח הארוך. המחיר בשיווי משקל של הטווח הארוך יהיה שווה למחיר בנקודת האיזון של פירמה בודדת (AC=MC).



המון תודה!