חדש בסטאדיס! חוגי העשרה בספרדית לדוברי מתמטיקה. לחצו כאן
חזור

מאקרו א', שאלות - חלק שישי וחלק שמיני

שוב שלום,


סט אחרון של שאלות :)


תודה רבה על המענה המהיר עד עכשיו, זה לא מובן מאליו!


 


השאלות:


חלק שישי, שאלה כללית לגבי גרעון ממשלתי: האם הגרעון הממשלתי DEF שווה תמיד ל - T-G?


חלק שישי, הקדמה למודל מס אינפלציה, דקה 07:50: מה ההבדל המהותי בין הגדלת החוב הממשלתי אצל הבנק המרכזי לבין הדפסת כסף עבור הממשלה ע"י הבנק המרכזי? כמו כן, חוב ממשלתי אצל הפרטים זה למעשה אג"ח?


חלק שישי, שאלה כללית: האם מכפיל הכסף לא קיים \ לא קבוע כאשר Cd לא נתון (כלומר, כאשר אין יחס קבוע בין מזומן לעו"ש)?


חלק שישי, שאלה כללית: במצב איפלציוני עמיד, התוצר קבוע מתקופה לתקופה ולכן מס הסניוראז' שווה למס האינפלציה?


חלק שישי, מודל מס אינפלציה ללא צמיחה, דקה 16:40: איך אתה יודע שמרכיב ה – IT במקרה ב' בדוגמת התפוחים הוא 50? אני מבין את הרעיון הכללי, של הגידול בסניוראז' בעקבות הצמיחה של התוצר, אבל אני לא מבין איך ניתן לקבוע שאם SE=80 (שעל זה אין עוררין) אז בהכרח IT=50 והשאר הוא 30. אם ההסבר לכך הוא שאם הצמיחה לא הייתה מתרחשת אז אנחנו כבר יודעים ממקרה א' ש IT=50, מבלבלת אותי, כי במקרה א' המחירים עלו ל-2 ובמקרה ב' המחירים עלו ל-1.25 ולמרות זאת קבענו שגם במקרה א' וגם במקרה ב' יש לנו את אותו הגודל של IT, שהוא מס האינפלציה. אין תלות בין שני הגדלים הללו? כשמוסיפים את האפקט של צמיחת התוצר, הוא לא מוריד מהאפקט של מס האינפלציה?


חלק שמיני, כלל טיילור, דקה 02:30: הבנק המרכזי "עושה הכל בשביל ששיעור הגידול בתוצר בתקופה t יהיה שווה לשיעור הגידול הטבעי בתוצר, כלומר שהתוצר יהיה שווה לתוצר תעסוקה מלאה". למה השוויון הראשון מעיד על השוויון השני? חוק אוקון?


חלק שמיני, כלל טיילור: כשאומרים "הבנק יעלה את הריבית הנומינלית", איך הוא מבצע את זה?


חלק שמיני, כלל טיילור, דקה 08:00: אם התנאים הללו מתקיימים, מדוע זה אומר שאנחנו נמצאים במצב העמיד?


חלק שמיני, כלל טיילור, דקה 09:50: "בשביל להוריד את שיעור האינפלציה, הוא צריך להוריד את הריבית הריאלית". הוא לא צריך להוריד את הריבית הנומינלית? למה המטרה הפכה בדוגמה הזאת להיות הריבית הריאלית? העלאת הריבית הנומינלית מצמצמת ביקושים בפני עצמה, לא?


 


תודה רבה וסוף שבוע נעים!


דניאל


 

תגובות

היי דניאל,

1) יש לי טעות בסרטון. הגירעון הממשלתי זה G-T ולא T-G. זה לא משנה את התוצאה הסופית.

2) לא בטוח שהבנתי את השאלה השנייה. כשהבנק המרכזי מלווה לממשלה כסף הוא בהכרח מדפיס כסף (אין לו דרך אחרת). אלו שתי פעולות שנעשות במקביל.
כמו כן, הלוואה של הממשלה מהציבור זה אכן הנפקת אג"ח ע"י הממשלה.

3) אם אין Cd זה אומר שהציבור מחזיק כמות קבועה של מזומנים. במקרה הזה אין יחס קבוע בין כמות הכסף לבסיס הכסף. כן יש יחס קבוע בשינויים:
forum image

4) אני יודע זאת כי כאשר לא הייתה צמיחה, מס האינפלציה היה שווה ל-50. זה מסתדר עם הנוסחה שתראה בשיעור על מודל מס אינפלציה עם צמיחה.

5) אכן חוק אוקון מקשר בין השניים. כשהתוצר גדל בשיעור הגידול הטבעי שלו (במצב עמיד) אז שיעור האבטלה שווה לשיעור האבטלה הטבעי.

6) הבנק המרכזי יכול להעלות/להוריד את הריבית הנומינלית ע"י צמצום/הרחבה מוניטרית בהתאמה.

7) כי אז הריבית הריאלית שווה לריבית הריאלית של המצב העמיד והתוצר שווה לתוצר תעסוקה מלאה. אם תחזור למודל AD-AS, זה אומר ש-Y=Yf (טווח בינוני)

8) מה שקובע בפועל את הביקושים זאת הריבית הריאלית. זה נכון שבמודל AD-AS התעסקנו רק בריבית הנומינלית (כי בעברית לומדים את המודל בצורה יחסית שטחית) אבל בפועל גידול בריבית הריאלית זה מה שיצמצם את ההשקעה. לא הנומינלית. תיזכר במודל קיינס של שנה שעברה - מה שהופיע בשוק הכסף זה r ולא i. 

מקווה שנסגרו כל הפינות :)
ניר