חדש בסטאדיס! חוגי העשרה בספרדית לדוברי מתמטיקה. לחצו כאן
חזור

מאקרו א', שאלות - חלק שני

אהלן, מה שלומכם? 


כל הכבוד על עוד קורס מצוין!


ברשותכם, יש לי מספר שאלות: 


חלק שני, עקומת AS: עלייה בשכר העבודה הנומינלי בSAS, לצערי עדיין לא כל כך הבנתי איך W יכול להשתנות. וזה מתחבר גם לתזוזה של SAS שמאלה ולמעלה בטווח הבינוני בחלק של "מדיניות פיסקאלית", דקה 08:55: איך זה עדיין רלוונטי לדבר על SAS אם אנחנו עוברים לטווח הבינוני?


חלק שני, עקומת AS: אם K גדל בטווח הקצר, אז לא רק שהכמות המיוצרת גדלה (וגורמת להזזה של SAS ימינה), גם התפוקה השולית לעובדים גדלה, נכון? אם כך, איך הדבר משפיע על שיווי המשקל בשוק העבודה? האם הדבר יגרור שינוי בשכר לעובדים (שישפיע גם הוא על עקומת AS בטווח הקצר)?


חלק שני, מדיניות פיסקאלית במשק סגור, דקה 04:30: למה נקודה B ב-AS-AD היא Y1? כלומר, למה Y1 בIS-LM היא אותה נקודה כמו Y1 בAD-AS? כי שתיהן מייצגות את השינוי בטווח המיידי ולכן הן צריכות להיות שוות?


חלק שני, מדיניות פיסקאלית במשק סגור, דקה 09:40 "שיווי משקל בטווח הבינוני מקיים שיווי משקל בטווח הקצר" – למה הכוונה?


 


המון תודה!


דניאל 

תגובות

היי דניאל,

לגבי השאלה הראשונה: ללא שום קשר לטווחי זמן, כאשר השכר הנומינלי עולה --> גם השכר הריאלי עולה --> כאשר השכר הריאלי עולה, פירמות מייצרות פחות ולכן היצע התוצר קטן. מכיוון שהיצע התוצר קטן עבור כל רמת מחירים, עקומת SAS זזה שמאלה/למעלה. זה נכון בכל טווח זמן ללא שום קשר להנחה שהשכר הנומינלי לא יכול להשתנות בטווח הקצר. ככה פשוט נראית פונקציית SAS. אם נציב דוגמא מספרית אנחנו נראה ש-SAS זה פונקצייה שלילית של W.  
אם נכניס טווחי זמן לסיפור: שיווי משקל בטווח הבינוני בהגדרה מקיים גם שיווי משקל בטווח הקצר.  תחשוב על זה כמו ריצה: אתה לא יכול לרוץ את הקילומטר השני  (טווח בינוני) לפני שרצת את הקילומטר הראשון (טווח קצר). לכן בטווח הבינוני AD חותכת את AS של הטווח הבינוני, ובהכרח גם חותכת את עקומת SAS של הטווח הקצר. מה שמביא את SAS לאותה נקודת חיתוך של AD עם AS של הטווח הבינוני זה השינוי בשכר הנומינלי. כלומר בטווח הבינוני השכר הנומינלי משתנתה כך ש-SAS זזה בדיוק לנקודת החיתוך בין AD ל-AS של הטווח הבינוני.


לגבי השאלה השנייה: שאלה מצוינת. שינוי בכמות ההון (K) יכול להגדיל את התפוקה השולית של העובדים, לא לשנות אותה ואפילו להקטין אותה. זה תלוי בצורה של פונקציית הייצור והאם בתוך הפונקצייה גורמי הייצור מסייעים, יריבים או בלתי תלויים (נגיד בקוב-דאגלס הם מסייעים).
מכיוון שאתם לא נכנסים לפינה הזאת בקורס, אז בדוגמא שנתתי הנחתי הנחה סמויה שגורמי הייצור בלתי תלויים (גידול ב-K לא משפיע על MPL).
אם תהיה שאלה עם גידול ב-K הם יהיו חייבים לציין מה הקשר בין גורמי הייצור.

לגבי השאלה השלישית: עניתי כבר מקודם :)

מקווה שהכל מובן,
ניר